Żeby schudnąć najlepiej zmniejszyć swoje dotychczasowe porcje o połowę, a standardowe produkty wymienić na te typu “light”? Najlepiej w ogóle zapomnieć o czekoladzie, no i jasne pieczywo obowiązkowo wymienić na ciemne. Prawda, czy fałsz? W tym artykule odczarowuję najpopularniejsze mity związane ze zdrowym odżywianiem.

Zdrowo, czyli jak?

Chęć zrzucenia zbędnych kilogramów, nabrania energii, czy poprawy zdrowia lub zwyczajne zmęczenie “śmieciowym”, naładowanym chemią jedzeniem – powodów, dla których zdrowe odżywianie jest coraz bardziej popularne znaleźć można wiele.

Ty też chcesz zacząć zdrowo się odżywiać? Przeczytaj więc, które informacje na jego temat są prawdziwe, a które to tylko popularne, powszechnie znane… mity.

1. Produkty typu light / o obniżonej zawartości cukru są zdrowe i pomogą Ci schudnąć

Pakując takie produkty do swojego koszyka warto mieć na uwadze, co producenci umieszczają w składzie zamiast cukru lub tłuszczu. W końcu serki, jogurty, a nawet słodycze “light” / zero kalorii/ bez cukru smakują tak samo, jak ich wysokokaloryczne odpowiedniki. W czym tkwi tkwi haczyk?

Pamiętaj, że chcąc usunąć coś z produktu, trzeba włożyć do niego coś innego. I tak na przykład batonik bez cukru najprawdopodobniej pełen będzie sztucznych słodzików i syropów słodzących.

A co z jogurtami typu light? Tutaj sprawa wygląda nieco inaczej – faktycznie zawartość tłuszczu jest w nich obniżona ale warto pamiętać, że nasz organizm potrzebuje zdrowych tłuszczy, chociażby dlatego że część witamin i składników mineralnych przyswajana jest tylko w ich obecności. Jedząc jogurt bez tłuszczu nie przyswoisz więc witamin i wapnia, a jedynie puste kalorie!

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

2. Czekolada jest niezdrowa

Podstawowym składnikiem czekolady jest kakao, produkt o szeregu prozdrowotnych właściwości. W kakao znajduje się między innymi mnóstwo antyoksydantów, wapń, żelazo, a także wspomaga produkcję serotoniny w organizmie. Skąd więc ta zła sława czekolady? Przez dodatki w postaci cukru, wyjątkowo szkodliwych tłuszczy trans (jeśli zobaczysz w składzie czekolady utwardzone tłuszcze roślinne, lepiej odłóż ją na półkę) itp. Pamiętaj, gorzka czekolada z wysoką zawartością kakao i o krótkim składzie jest okej! Oczywiście w rozsądnych ilościach – 2,3 kostek co kilka dni :)

3. Ciemne pieczywo jest zdrowsze i lepsze dla sylwetki niż białe

O jakości pieczywa decyduje rodzaj mąki i innych składników użytych do pieczenia, a nie kolor. Ciemny kolor można uzyskać dodając barwnik do zwykłej bułki pszennej. I gdzie tu zdrowie? Pamiętaj, kupując chleb zawsze patrz na skład! Powinien być krótki (3–4 składniki) i najlepiej opierać się na naturalnym zakwasie. Jeśli szukasz zdrowego pieczywa to najlepiej celuj w takie z mąki żytniej, orkiszowej, razowej itp.

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

4. Cukier brązowy jest zdrowszy niż biały

To kolejny popularny mit! Cukier brązowy / trzcinowy wcale nie jest zdrowszy od tego białego. Obydwa są szkodliwe i kaloryczne, a tym co je różni jest proces produkcji – produkcja brązowego jest trochę krótsza, bo kończy się przed oddzieleniem melasy, stąd zawiera on nieco więcej składników mineralnych pochodzących z surowca (buraka cukrowego lub trzciny).

5. Jeść zdrowo to znaczy jeść mniej

Zależy czego ;) Mitem jest to, że aby schudnąć i być zdrowym wystarczy zjadać połowę porcji. Ogromne znaczenie ma jakość spożywanego przez nas pokarmu, a 100 kalorii pochodzących z warzyw działa na Twój organizm o wiele lepiej, niż 100 kalorii pochodzących z chipsów.

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

6. Tłuszcze najbardziej tuczą

To często one obarczane są całą winą za nadprogramowe kilogramy. Okazuje się jednak, że tłuszcz tłuszczowi nierówny: niektóre z nich są zdrowe i wartościowe dla naszego organizmu, za to inne – szkodliwe.

Najbardziej podstawowy podział tłuszczów dzieli je na:

  • nienasycone (źródło energii i budulec komórek. Umożliwiają wchłanianie wielu witamin (A, D, E i K) i korzystnie wpływają na pracę serca, mózgu i wzroku. Są niezbędnym elementem zdrowej diety, od której w ogromnej mierze zależy nasz wygląd i sylwetka! Znajdziesz je w oliwie, oleju rzepakowym, awokado, czy rybach.),

  • nasycone (smalec, masło, tłuste mięsa i wędliny), które najlepiej znacznie ograniczyć

  • tłuszcze typu trans (obecne w żywności wysoko przetworzonej, fast–foodach, słodyczach), których najlepiej unikać jak ognia.

Sama widzisz, że mitów związanych ze zdrowym odżywianiem jest sporo i ciężko się w tym wszystkim połapać. Ale wcale nie musisz być ekspertem w dziedzinie żywienia, żeby jeść zdrowo i przy okazji zrzucić zbędne kilogramy. Sprawdź Dietę OXY i przekonaj się, jakie to proste :)

Prosty sposób na wielkie efekty!

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.