Szukając idealnej dla siebie diety odchudzającej, na pewno natknęłaś się na gotowe jadłospisy, o z góry ustalonej kaloryczności – na przykład bardzo popularną dietę 1000 kalorii. Takie diety obiecują szybki i spektakularny sukces, ale czy drastyczne obcięcie kaloryczności faktycznie jest dobrym pomysłem, który zagwarantuje Ci trwały spadek masy ciała? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

dieta 1000 kalorii

Jem 1000 kalorii dziennie. I co dalej?

Przypuśćmy, że zdecydowałaś się na rozpoczęcie diety 1000 kalorii dziennie. Każdego dnia z wielką troską zliczasz kalorię do kalorii, licząc że uda Ci się zmieścić w tym wąskim limicie. Jest ciężko, jednak jakoś się udaje i zauważasz kilogramy lecące w dół, ale nie tylko. Chociaż teoretycznie powinnaś czuć się jak nowo narodzona, to ciągle boli cię głowa, chce ci się spać, jesteś rozdrażniona, osłabły też Twoje włosy, skóra i paznokcie.

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ organizm, któremu drastycznie obcięto ilość dostarczanych kalorii, przełącza się na “tryb oszczędzania”. Pulę energii, którą dostaję z pożywieniem, przeznacza na podtrzymanie najważniejszych funkcji życiowych, jak oddychanie, bicie serca itp. Na więcej zwyczajnie nie starcza mu siły… Spowalnia metabolizm, organizm jest przeciążony i osłabiony, może mu także brakować wielu witamin i składników mineralnych, gdyż te obecne są w pożywieniu. To jednak nie koniec przykrych niespodzianek – zakończenie tak restrykcyjnej diety bez efektu jo–jo jest praktycznie niemożliwe.

Wytrwać na diecie 1000 kalorii to zadanie bardzo trudne i ryzykowne – efekty w postaci kilogramów na minusie utrzymują się bardzo krótko, a organizm rozregulowany przez taką dietę trudno doprowadzić później do stanu balansu i równowagi.

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

Co jeść żeby schudnąć?

Dla wielu osób kalorie to synonim zła wcielonego – lubimy zrzucać na nie winę za nadprogramowe kilogramy, czy oponkę na brzuszku. Myśląc w ten sposób łatwo dojść do wniosku, że kiedy zmniejszymy ilość spożywanych kalorii – na przykład zredukujemy je do 1000 kcal – to automatycznie schudniemy. Sprawa jest jednak trochę bardziej skomplikowana.

Tak najprościej mówiąc, kalorie można podzielić na “złe” i “dobre”. Dobre odżywiają organizm, dostarczając mu energii, witamin i minerałów, nie powodują wzrostu tkanki tłuszczowej, a wręcz przeciwnie – mogą przyspieszyć metabolizm i tym samym odchudzanie! Są konieczne, żeby nasz organizm zdrowo funkcjonował. Znajdziesz je w bardzo wielu produktach, na przykład:

  • owocach,
  • warzywach,
  • jogurtach naturalnych,
  • zbożach,
  • chudym mięsie,
  • rybach morskich
  • jajkach
  • czy wybranych olejach roślinnych

Oczywiście, nawet w ich przypadku należy zachować umiar – kolejna dokładka (nawet najzdrowszego!) obiadu może spowodować wzrost masy ciała.

Jedząc złe kalorie (zwane także “pustymi”) poczujesz krótkotrwały wzrost energii, ale nie będzie się on wiązał z żadnymi korzyściami zdrowotnymi. Takie kalorie znajdziesz przede wszystkim w mocno przetworzonej żywności – gotowych produktach do odgrzania, słodyczach, cukierkach, solonych przekąskach, słodzonych sokach owocowych, gazowanych napojach itp. Po czym jeszcze poznasz, że jakiś produkt jest źródłem pustych kalorii? Dowiesz się tego zaglądając tutaj.

Rozumiesz, co czego zmierzam? Podstawową zasadą dobrej diety odchudzającej jest jakość, nie ilość kalorii. Podstawową, bo ilość kalorii też się liczy – tylko że ona powinna być dopasowana indywidualnie do każdego z nas, na podstawie specjalnego wywiadu.

dieta 1000 kalorii

Ile kalorii jeść, żeby trwale schudnąć?

Wiesz już, że restrykcyjna dieta 1000 kalorii to bardzo duże ryzyko niedoborów, osłabienia organizmu, a także efektu jo–jo, A chyba nikt z nas nie chce się odchudzać (i to w taki restrykcyjny, ryzykowny sposób) tylko po to, żeby potem przytyć?

Jeśli szukasz sposobu na skuteczne, trwałe i zdrowe odchudzanie, proponuję Ci dietę o kaloryczności dopasowanej do Twojego organizmu i stylu życia – czyli rzeczy bardzo indywidualnych. Najlepiej jeszcze, żeby taka dieta brała pod uwagę Twój gust kulinarny i była wyjątkowo elastyczna jeśli chodzi o jadłospis – wtedy odchudzanie stanie się prawdziwą przyjemnością :)

Spróbuj diety, na której będziesz jeść, a nie głodzić się, a i tak schudniesz… ale zdrowiej.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.