Na diecie, (tak samo jak w życiu!) wszystko jest prostsze, kiedy inni wspierają Cię, motywują, dostrzegają postępy, a w chwilach kryzysu nie pozwalają Ci się poddać. Otaczający nas ludzie mają duży wpływ na nasze codzienne wybory. Również żywieniowe. Z tego powodu ich wsparcie jest tak ważne w całym procesie odchudzania. Co zrobić, żeby je sobie zapewnić i tym samym zwiększyć swoją motywację do diety?

Poinformuj swoje otoczenie, że idą zmiany

Przecież to Twój ulubiony deser, nawet nie spróbujesz? Zamawiamy pizzę? Idziemy na lody? Jasne, tylko Ty akurat postanowiłaś zacząć się zdrowo odżywiać i zrzucić kilka kilogramów. Warto jednak pamiętać, że jedzenie – nieważne, czy mieszkasz sama, czy z rodziną/znajomymi – jest czynnością społeczną.

Jeśli więc decydujesz się na zmianę stylu odżywiania, konsekwencje z tym związane odczują także ludzie, z którymi stykasz się na co dzień. Nie zawsze muszą się z tego powodu cieszyć… Twój partner może np. zastanawiać się, czy on też będzie musiał jeść inaczej, a Twoja przyjaciółka bać, że odwołasz Wasze cotygodniowe spotkania (bo zawsze chodziłyście do kawiarni na ciasto). To dlatego z bliskimi warto szczerze porozmawiać i otwarcie powiedzieć im, co może się zmienić i czego w związku z tym od nich oczekujesz.

motywacja na diecie

1. Jeśli jesteś częścią gospodarstwa domowego

Jeśli jesteś częścią gospodarstwa domowego, warto porozmawiać z pozostałymi domownikami na temat Twojej nowej diety. Być może ustalić nowy podział obowiązków w kuchni? Zastanowić się, czy cała rodzina będzie jadła posiłki według Twoich dietetycznych przepisów, czy gotujecie podwójnie. Jeśli podwójnie, to być może Twój partner na jakiś czas przejmie pałeczkę gotowania dla siebie i dzieci? Pamiętaj, o wsparcie zawsze warto poprosić wprost – dlatego nie czekaj, aż domownicy sami domyślą się, co mogą dla Ciebie zrobić – to może nie być dla nich takie oczywiste, ale kiedy głośno wyrazisz swoją potrzebę, zwiększa się szansa, że otrzymasz pomoc i wsparcie.

Warto też zastanowić się nad wydzieleniem osobnej półki w lodówce – na produkty dozwolone w Twojej diecie. Poproś rodzinę, żeby nie dokładała tam rzeczy, których Ty jeść nie możesz. Poproś ich również, żeby nie kusili Cię niezdrowymi rzeczami. Nie zakazuj im ich jeść, jeśli chcą – to ich decyzja, zwłaszcza, jeśli mówimy o Twoim partnerze lub dorosłych dzieciach. Zawsze jednak możesz poczęstować ich jakimś posiłkiem ze swojej diety, upiec zdrowe ciasto, czy przyrządzić deser wykorzystując jeden z przepisów z naszego poradnika. Niech sami zobaczą, jak pyszne i wartościowe jest zdrowe jedzenie!

motywacja na diecie

2. Jeśli mieszkasz sama

Jeśli mieszkasz sama, to sytuacja wygląda nieco inaczej – bo odpowiadasz tylko przed sobą, gotujesz i kupujesz również tylko dla siebie. Nikt nie będzie Cię kusił czekoladą, ale z drugiej strony możesz liczyć tylko na samą siebie i swoją silną wolę. W takiej sytuacji warto porozmawiać z kimś, z kim pozostajesz w bliskich kontaktach – z rodzicami, chłopakiem, koleżankami – pamiętaj, kiedy głośno powiesz innym, że jesteś na diecie, to trudniej Ci będzie się poddać!

Pozostaje również kwestia wyjść i spotkań przy jedzeniu ;) Pamiętaj, że dieta nie oznacza rezygnacji z życia towarzyskiego! Nie oznacza też, że masz zawsze nosić ze sobą pudełko z obiadem, chociaż są sytuacje, w których warto rozważyć taką opcję.

Jeśli idziesz na jakiś proszony obiad lub do restauracji, to staraj się wybierać lekkie jedzenie i po prostu nie przesadzać z wielkością porcji. Jeśli ktoś usilnie Cię na coś namawia, np. na zjedzenie ciasta, możesz je pochwalić i wyrazić ubolewanie, że akurat go nie zjesz – nie dlatego, że jest niezdrowe, ale dlatego, że wyznaczyłaś sobie ścisły cel i zamierasz się go trzymać. Uwierz mi, kiedy inni zobaczą, że umiesz sobie odmówić czegoś tak pysznego, na co miałabyś ochotę – spojrzą na Ciebie z podziwem.

motywacja na diecie

Poszukaj osób o podobnych doświadczeniach

Rodzina i przyjaciele mogą być ogromnym wsparciem, ale nie zrozumieją przez o przechodzisz, jeśli sami nigdy nie przebyli podobnej drogi. Dlatego warto poszukać osób o podobnych doświadczeniach – zarówno takich, które już schudły, jak i tych które dopiero walczą o swoją wymarzoną sylwetkę.

Jeśli zdecydujesz się na odchudzanie z Dietą OXY – zapraszam Cię do odwiedzenia naszej grupy na Facebooku. To miejsce, w którym dzielimy się doświadczeniami, przepisami, gdzie rozwiązujemy problemy, doradzamy sobie i wzajemnie się wspieramy.

Dobrym pomysłem może się również okazać namówienie przyjaciółki lub partnera na wspólne rozpoczęcie diety – o ile masz pewność, że będziecie się nawzajem motywować, a nie namawiać do popełniania dietetycznych grzeszków. Warto jednak spróbować i być może zyskać w ten sposób codzienne, cenne wsparcie.

Pamiętaj, im bardziej przyjazną dietę wybierzesz, tym łatwiej będzie trzymać się wszystkich zasad i zrzucić zbędne kilogramy. Dieta OXY to 5 posiłków dziennie, indywidualne dopasowanie i wyjątkowo proste przepisy. Z naszej strony oferujemy również codzienne wsparcie w postaci darmowych konsultacji dietetycznych. Przekonaj się, że warto – stracisz, ale kilogramy! ;)

Schudnij jedząc pysznie z Dietą OXY

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.