Olej palmowy jest jednym z najpopularniejszych olejów roślinnych, szeroko wykorzystywanym zarówno w przemyśle spożywczym, jak i kosmetycznym. Szacuje się, że tłuszcz pozyskiwany z palmy olejowej stanowi nawet 40% światowej produkcji oleju roślinnego! Ostatnio coraz więcej mówi się o niekorzystnym wpływie tego zjawiska na środowisko naturalne i nasze zdrowie. Czy słusznie? Przekonajmy się!

Właściwości i produkcja oleju palmowego

W postaci surowej, olej palmowy zawiera w sobie dużo cennych składników, takich jak: beta–karoten, witaminy A, D, E i K, antyoksydantów, czy koenzym Q10. Olej palmowy bogaty jest także w skwalen – wyjątkowy tłuszcz wspomagający procesy odpornościowe. Jako olej roślinny nie zawiera cholesterolu, a obecne w nim sterole mogą obniżyć poziom złego cholesterolu w organizmie. Ze względu na swoją częściowo stałą konsystencję ma długi termin przydatności do spożycia.

Pozyskuje się go z miąższu owoców palmy oleistej, które uprawiane są na wielkich plantacjach, głównie w Indonezji i Malezji. Bardzo często, żeby przygotować miejsce pod taką plantację “czyści się” obszary lasów deszczowych (czyli najpierw pali, a następnie karczuje te tereny).

tluszcze trans

Olej palmowy w przemyśle spożywczym

Argument o niszczeniu środowiska naturalnego nie przekonuje Cię, żeby zastanowić się nad wyeliminowaniem oleju palmowego ze swojej diety? Zwróć uwagę na to, że opisane w pierwszym akapicie zalety oleju palmowego dotyczą jego surowej, nieprzetworzonej formy…

Niestety – w przemyśle spożywczym stosuje się głównie utwardzony olej palmowy. Ten rodzaj oleju palmowego zawiera w sobie wyjątkowo szkodliwe dla organizmu tłuszcze trans – powstają one w wyniku uwodornienia (czyli inaczej właśnie utwardzenia) oleju palmowego w wysokiej temperaturze, która zmienia budowę związków chemicznych oleju. W dodatku, proces ten powoduje, że olej palmowy traci prawie wszystkie ze swoich cennych właściwości.

tluszcze trans

Tłuszcze trans a nasze zdrowie

Jaki wpływ na zdrowie (zarówno dorosłych, jak i dzieci!) mają tłuszcze trans?

Badania pokazują, że regularne spożywanie tłuszczów trans ma negatywny i niszczący wpływ na kondycję komórek organizmu, co w konsekwencji może oznaczać:

  • choroby układu naczyniowo–sercowego
  • podwyższony cholesterol LDL (tzw. “zły” cholesterol)
  • obniżony cholesterol HDL (tzw. “dobry” cholesterol)
  • cukrzyca typu 2
  • miażdżyca
  • otyłość

Ponadto są one także niebezpieczne dla kobiet w ciąży, a co się z tym wiąże – dla rozwijającego się dziecka. Podejrzewa się, że to nie wszystkie szkody, które tłuszcze trans mogą wyrządzić organizmowi człowieka, dlatego ciągle trwają badania z tym związane.

tluszcze trans

Dlaczego tak się dzieje?

Dlaczego pierwotnie dobry dla zdrowia olej palmowy poddaje się takiemu procesowi? Cóż, producenci chcą w ten sposób jeszcze bardziej przedłużyć jego termin ważności.

Dodatkowo, w formie utwardzonej dobrze sprawdza się jako “wypełniacz” do żywności, np. słodyczy – często również takich dedykowanych w szczególności dzieciom. Producenci używają go także dla poprawy konsystencji i smaku swoich produktów.

W tych produktach najczęściej znajdziesz olej palmowy w szkodliwej, utwardzonej formie:

  • produkty wysokoprzetworzone
  • czekolada (to dzięki niemu jest ona taka błyszcząca i ma długi termin przydatności do spożycia)
  • lody
  • kremy czekoladowe do kanapek
  • chipsy
  • fast–foody
  • batoniki
  • płatki śniadaniowe
  • niektóre mrożonki, takie jak pizza, pieczone ziemniaczki itp.
  • słone przekąski
  • produkty instant
  • śmietanki i śmietany w proszku

Dlatego tak ważne jest czytanie etykiet (jeśli interesuje Cię ten temat, koniecznie zobacz nasz film o pułapkach etykiet spożywczych!) – czy wiesz, że szkodliwe dodatki znaleźć można nawet w produktach, które na pierwszy rzut oka wydają się być zdrowe? Utwardzone oleje roślinne, w tym olej palmowy, często trafia np. do musli, “fit” batoników, serków topionych, czy niektórych mrożonek, a nawet chlebów tostowych!

Jeśli w składzie jakiegoś produktu znajdziesz określenie “tłuszcz utwardzony, tłuszcz uwodorniony/ częściowo uwodorniony, to znak, że zawiera on szkodliwe tłuszcze trans. Warto pamiętać, że nie tylko olej palmowy jest ich źródłem – w każdym oleju roślinnym, który poddany został procesowi utwardzania, wytworzą się tłuszcze trans.

tluszcze trans

Jaką masz alternatywę?

Co zrobić, żeby ograniczyć obecność oleju palmowego w naszej diecie? Zwróć uwagę na to, że występuje on głównie w pewnych grupach produktów spożywczych: sklepowych słodyczach, mrożonkach, gotowych daniach do podgrzania, półproduktach. Przygotowując posiłki samodzielnie, np. korzystając z wyjątkowo prostych i szybkich przepisów Diety OXY, znajdziesz się na najlepszej drodze do wyeliminowania szkodliwego, utwardzonego oleju palmowego ze swojego życia! Skorzysta na tym nie tylko Twoje zdrowie i samopoczucie, ale także Twoja figura :)

Chcę poznać zdrowe przepisy z Diety OXY!

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.