Nowe ciało, dobre samopoczucie, wzmocniona kondycja skóry, włosów i paznokci, więcej energii, lepsza pamięć i koncentracja. To wszystko korzyści płynące ze zdrowego odżywiania! Dobrze o tym wiesz i zgodnie z zasadą “Nowy Rok – nowa ja!” postanowiłaś wziąć się za siebie i przejść na dietę.

To droga pełna wyzwań! Im lepiej się na nie przygotujesz, tym szybciej sobie z nimi poradzisz. Zobacz 7 rzeczy, które utrudnią Twoją dietę w 2019… i z sukcesem staw im czoło!

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

1. Głodówka

Jeśli zależy Ci na długotrwałych efektach i dobrym samopoczuciu – nie wybieraj głodówki. Drastyczne ograniczenie ilości spożywanego jedzenia (a tym samym kalorii) co prawda może spowodować spadek masy ciała, ale tylko chwilowy.

  • głodówka nie daje rezultatów długotrwałych, a czasem może uwstecznić Twoje postępy – tak, tak jej wynikiem jest często efekt jo–jo.

  • za pomocą głodówki szybko pozbędziesz się… wody zmagazynowanej w organizmie. Wraz z nią Twoje ciało opuszczą także składniki takie jak potas, magnez i wapń. W konsekwencji może to spowodować utratę energii, nudności, bóle i zawroty głowy.

  • głodówka spowalnia metabolizm i zwiększa magazynowanie tłuszczu przez organizm (w ten sposób chce się on przygotować na kolejne okresy głodu).

Odchudzanie przez głodówkę to przeszłość! Żeby schudnąć, trzeba jeść – ważne, żeby jeść zbilansowane, złożone ze zdrowych produktów posiłki. Tym sposobem dostarczysz swojemu organizmowi wszystkich niezbędnych witamin i składników mineralnych, a w konsekwencji osiągniesz wymarzone efekty!

2. Uniwersalna dieta “dla każdego”

Uniwersalne plany diet, polecane “każdemu, kto chce skutecznie schudnąć” to długa, pełna rozczarowań… droga donikąd. Tak samo, jak dobierasz krem do swojego typu cery, dobierz też dietę. Żeby była skuteczna, musi być dopasowana indywidualnie do Ciebie!

Liczy się tu nie tylko Twój wzrost, wiek, waga aktualna i docelowa, płeć i styl życia. Ważne jest także to, co lubisz jeść – no bo wyobraź sobie, że dostajesz dietę idealnie rozpisaną pod względem kalorii i wartości odżywczych, z mnóstwem przepisów na… mięso, którego nie jadasz. Nikłe szanse, że w ogóle spróbujesz!

Co takie indywidualne dopasowanie oznacza w praktyce? Bo nie oznacza to wcale, że będziesz mogła jeść co chcesz i ile chcesz. Nadal obowiązują pewne ramy, poza które nie możesz się wychylać, jeśli zależy Ci na efektach.

Dieta indywidualnie dopasowana:

  • zapewnia Ci taką ilość kalorii, żebyś w bezpieczny i zdrowy sposób osiągnęła wymarzony cel. Nie za dużo, ale też nie za mało.

  • daje Ci możliwość wyboru, ale w ramach produktów zdrowych i wartościowych dla organizmu.

To dlatego w Diecie OXY masz możliwość wymiany poszczególnych składników, dań, a nawet całych jadłospisów. Nie, nie wymienisz jajecznicy z warzywami na tosta z białego pieczywa, sera i majonezu. Ale na owocową owsiankę z miodem i cynamonem lub kanapki z hummusem i warzywami? Jak najbardziej!

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

3. Monotonia i niesmaczne dania

Diety monotonne, czyli polegające na jedzeniu jednego typu produktu w dowolnej ilości posiłków grożą podobnymi, nieprzyjemnymi konsekwencjami, jak w przypadku głodówek. Dieta oparta wyłącznie na kapuście/ tłuszczach/ owocach itp. może skutkować efektem jo–jo, spowolnieniem metabolizmu, anemią, czy złym samopoczuciem.

Ludzki organizm jest złożony i skomplikowany. Żeby mógł zdrowo i prawidłowo funkcjonować – w tym chudnąć – potrzebuje codziennej porcji wielu różnych witamin i składników mineralnych!

Każdy produkt spożywczy charakteryzuje się innymi właściwościami i zawartością składników odżywczych. Dopiero odpowiednio ze sobą połączone mogą Ci dać wszystko, czego potrzebujesz!

Dobra dieta jest smaczna i różnorodna. Bez zmuszania się do jedzenia czegoś, czego nie lubisz!

dieta nowy rok

4. Tracenie czasu na rzeczy, których nie musisz robić sama

Dieta może pochłaniać cały Twój wolny czas… lub nie. Wybór należy do Ciebie! Oczywiście możesz samodzielnie bilansować posiłki i liczyć kalorie, ale to bardzo trudne i czasochłonne.

Ułożenie planu diety odchudzającej zacząć należy od obliczenia dziennego limitu kalorii. Wymaga to kilkustopniowych obliczeń, które co jakiś czas trzeba powtarzać – w końcu w trakcie trwania diety zmienia się masa Twojego ciała, a wraz z nią zapotrzebowanie kaloryczne.

CPM, czyli całkowita przemiana materii, to dobowe zapotrzebowanie organizmu na wszystkie makroskładniki – najczęściej wyraża się je właśnie w kaloriach. Jak je policzyć? Cóż, najpierw musisz poznać… swoje PPM – podstawową przemianę materii:

CPM = PPM x PAL (czyli physical activity level – stopień aktywności fizycznej określany jako: 1,2 –niski poziom, 1,5–1,7 umiarkowany poziom aktywności fizycznej i wysoki – od 1,8 w górę). PPM obliczyć można wg wzoru podanego poniżej:

jak obliczyć ppm

Kalorie to jeszcze nie wszystko! Liczy się również bilans składników takich jak tłuszcze, białka i węglowodany, pod uwagę trzeba wziąć także zawartość witamin i składników mineralnych… I ułożyć to wszystko w zdrowe, proste do zrobienia przepisy! Żmudne i – jeśli nie posiadasz specjalistycznej wiedzy z zakresu dietetyki – ryzykowne. Pamiętaj, eksperymentowanie z dietą na własną rękę może nie tylko nie przynieść pożądanych efektów, ale także zaszkodzić Twojemu zdrowiu!

Odchudzanie z Dietą OXY zajmuje dokładnie tyle czasu, ile codziennie i tak poświęcasz na jedzenie. Jadłospisy ułożone przez zespół naszych dietetyków są zawsze dostępne na Twoim koncie.

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

Każdy z nich jest prosty i szybki w przygotowaniu, a także możesz go samodzielnie modyfikować, wymieniając składniki, przepisy, a nawet całe jadłospisy. Nie zaskoczą Cię niespodzianki w stylu “wieprzowina z pastą miso i żółtym ryżem” (“co to w ogóle jest i gdzie mam to kupić?!”)

Dzięki opcji “Kopiuj na jutro” wybranym jadłospisem możesz się cieszyć dwa dni z rzędu i zaoszczędzić mnóstwo czasu na gotowaniu.

5. Wewnętrzny krytyk

Wewnętrzny krytyk to ten głos w Twojej głowie, który jak zdarta płyta powtarza: “nie dasz rady, to nie dla Ciebie, znowu Ci nie wyszło”… Jak nikt potrafi zdemotywować i zniechęcić do działania! Są jednak sposoby, żeby wewnętrznego krytyka zamienić w swojego osobistego motywatora:

  • ZDEMASKUJ GO → zastanów się, czy wewnętrzny krytyk kogoś Ci nie przypomina. Być może jako dziecko często słyszałaś od kogoś, że nie warto próbować, bo i tak Ci się nie uda? Przez co sama zaczełaś w to wierzyć… Zdemaskowanie źródła takich myśli ułatwia odsunięcie się od nich.

  • NIE ULEGAJ → wewnętrzny krytyk często chce Cię przed czymś uchronić: przed porażką, albo rozczarowaniem. Zazwyczaj kończy się to tym, że nawet nie próbujesz, bo w góry zakładasz, że nie wyjdzie! Kiedy chcesz zmienić swoje życie na lepsze, przejść na dietę lub zacząć się ruszać, a on mówi: “to nie dla Ciebie” – nie ulegaj! Pamiętaj też, że “nie od razu Rzym zbudowano”. Teraz nie wyszło? Trudno, uda się następnym razem!

  • NABIERZ INNEJ PERSPEKTYWY → wyobraź sobie, że znajoma z pracy zamiast “cześć” mówi Ci “ale jesteś gruba i brzydka” – nie pozwolilabyś jej na to! To dlaczego sama tak do siebie mówisz? Wchodź ze swoim wewnętrznym krytykiem w dyskusje i pokaż mu, że się myli!

6. Porównywanie się z innymi

Zawsze znajdzie się ktoś, kto (Twoim zdaniem!) będzie miał: lepszy brzuch, ramiona, nogi… Porównywanie się do innych tylko pogłębia niską samoocenę i często blokuje zmiany w naszym życiu. Zamiast porównywać się do innych, skup się na sobie. Skoncentruj się na tym, co możesz w sobie zmienić lub poprawić. Nie trać czasu i energii na rzeczy, na które nie masz wpływu! Być może nigdy nie będziesz mieć ciała jak modelka – bo po prostu nie masz do tego predyspozycji.

Odchudzając się nie patrz na to, o ile więcej schudła Twoja koleżanka. Patrz na swoje własne postępy, swoje własne zwycięstwa! Pamiętaj również o tym, że odchudzanie to proces. Tu dzień po dniu pracujesz na swój sukces, przez co czasem trudniej go zauważyć. Opcja “śledzenie pomiarów” w Diecie OXY to świetny sposób na to, żeby nabrać szerszej perspektywy. Co tydzień uzupełniasz swoje zmieniające się odwody i masę ciała – kilogram po kilogramie, centymetr po centymetrze. Niewiele? Ale to suma takich małych kroków składa się na spektakularny wynik!

7. Spadek motywacji

Nawet najlepszy plan diety nie gwarantuje sukcesu w odchudzaniu. Planu trzeba się jeszcze trzymać! Motywacja i silna wola to czynniki, które decydują, czy nam się to uda, czy nie.

Co zrobić, żeby przez cały czas trwania diety utrzymać je na wysokim poziomie? Odpowiedź jest prosta: ćwiczyć. Z modułem Motywacji Diety OXY to bardzo proste! Co tydzień dostajesz kilka prostych zadań do wykonania – są opcjonalne, ale warto poświęcić im kilka minut w tygodniu – to w zupełności wystarczy! Uwierz mi, z odpowiednią motywacją i siłą woli słodycze przestają być takie kuszące. Łatwiej Ci zrezygnować z chwilowych przyjemności w imię większej, ale odroczonej w czasie nagrody.

Pamiętaj, do sukcesu nie ma windy – trzeba iść po schodach! Dasz jednak radę – bo jak nie Ty, to kto? Nie zastanawiaj się dłużej i już dziś rozpocznij swoją przemianę! Dzięki wygodnej aplikacji Diety OXY wszystko, czego Ci potrzeba, masz w zasięgu ręki: każdy dzień diety rozpisany krok po kroku, tysiące prostych przepisów i kontakt ze mną i innymi dietetyczkami OXY. Łatwo, prosto i przyjemnie! :)

Zafunduj sobie noworoczny DETOX!

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

O autorze

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.