Dieta odchudzająca – bez niej marzenia o szczupłej sylwetce mogą pozostać wyłącznie marzeniami! Ty jednak postanowiłeś zacząć działać nad ich spełnieniem. To poważna sprawa i z różnych względów wahasz się, czy ułożony przez kogoś plan będzie dla Ciebie odpowiedni. W końcu porady specjalistów potrafią kosztować fortuny, a koniec końców w Twoim jadłospisie znajdują się dania, na które wcale nie masz ochoty… A może by tak spróbować samemu? Zobacz, jak ułożyć dietę odchudzającą!

dieta odchudzajaca

Dobra dieta odchudzająca to…

Na samym początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jak w ogóle wygląda dobra dieta redukcyjna. W końcu przez pewien czas (jaki, to już zależy od tego, ile chcesz schudnąć) będzie Ci ona towarzyszyć codziennie!

Zasady dobrej diety odchudzającej:

  • to nie głodówka – pozwala Ci się najeść!

  • ma trwały efekt, bez efektu jo–jo

  • odchudza głównie z tłuszczu (a nie np. z tkanki mięśniowej)

  • chudniesz, a cały czas masz dużo siły i energii

  • poprawia stan włosów, skóry i paznokci

  • dzięki niej chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe na zawsze

  • bierze pod uwagę Twoje gusta kulinarne – jesz to, co lubisz

dieta odchudzajaca

Liczymy kalorie – jak to zrobić?

Układanie diety odchudzającej trzeba zacząć od obliczenia dziennego limitu kalorii. To nie takie proste, bo wymaga dokładnych obliczeń na kilku poziomach.

Na samym początku musimy poznać nasze PPM – to podstawowa przemiana materii. Oznacza to minimalną dzienną ilość kalorii, której nasz organizm potrzebuje do przeprowadzenia podstawowych funkcji życiowych (w normalnych warunkach, w stanie spoczynku).

Otrzymany wynik należy dalej pomnożyć w zależności od stopnia naszej aktywności fizycznej. To daje nam CPM – całkowitą przemianę materii, czyli nasz punkt odniesienia. Nie, to jeszcze nie koniec zabawy z kaloriami…

Upraszczając, CPM to taka ilość kalorii, która pozwala nam zachować obecną wagę. Czyli, jeśli chcemy schudnąć musimy przyjmować mniej kalorii, niż wynosi nasze CPM. Dziennie można odjąć od niego 300–500 kalorii → to pozwoli nam chudnąć w prawidłowym tempie, zalecanym przez WHO – Światową Organizację Zdrowia. Takie tempo wynosi 0,5–1,0 kg na tydzień. Odjęcie większej liczby kalorii może przyspieszyć tempo chudnięcia, ale prawie na pewno skończy się osłabieniem, głodowymi porcjami jedzenia i efektem jo–jo.

dieta odchudzajaca

Rozkład kalorii

Uff…! udało się przebrnąć przez obliczanie kalorii. A to dopiero początek! Chociaż prawidłowe określenie ich dziennego limitu jest bardzo ważne, to jednak nie wystarczy.

Teraz czas na odpowiedni rozkład kalorii w ciągu dnia. Najzdrowszy (i najlepiej pobudzający nasz metabolizm!) podział to taki, który zakłada spożywanie 5 posiłków dziennie:

  • śniadanie – 25%

  • przekąska poranna – 10%

  • obiad – 35%

  • przekąska wieczorna – 10%

  • kolacja – 20%

Załóżmy, że Twój dzienny limit kalorii to 1600. Dzienny rozkład wyglądać więc będzie tak:

  • śniadanie – 400 kalorii

  • przekąska poranna – 160 kalorii

  • obiad – 580 kalorii

  • przekąska wieczorna – 160 kalorii

  • kolacja – 320 kalorii

Podane liczby są orientacyjne, nie trzeba się ich trzymać do do kalorii. Nic się nie stanie, jeśli na obiad zjemy 590 kalorii, a na kolację 310 kalorii. Warto jednak dbać o to, żeby podanych wartości nie przekraczać mocno i żeby każdego dnia były do siebie jak najbardziej zbliżone.

dieta odchudzajaca

Kaloria kalorii nierówna

Czy ma znaczenie z jakich produktów, z jakiego jedzenia pochodzić będą te kalorie? Ogromne! Prawdą jest bowiem, że kaloria kalorii nie równa. W uproszczeniu wygląda to tak, że niektóre kalorie dostarczają nam wartościowych składników (takich jak witaminy i składniki mineralne, błonnik, enzymi itp) i tym samym umożliwiają zdrowe odchudzanie.

Inne zaliczają się go grupy “pustych kalorii” (np. te pochodzące ze słodyczy, produktów przetworzonych, fast–foodów, słodzonych soków i gazowanych napojów). “Puste kalorie” nie dostarczają naszemu ciału żadnych wartościowych elementów.

dieta odchudzajaca

Odpowiedni bilans posiłków

Odpowiedź na pytanie “jak ułożyć dietę odchudzającą” już prawie gotowa! Ostatnie, czego potrzebujesz to odpowiedni bilans posiłków. Trzeba wiedzieć, jaka ilość (wyrażona w procentach) składników pokarmowych: białek, węglowodanów i tłuszczów ma się znaleźć w jadłospisie.

Układanie posiłków jest skomplikowane i czasochłonne, ponieważ każdy produkt spożywczy charakteryzuje się inną zawartością wymienionych wyżej składników pokarmowych. Bez specjalistycznej wiedzy z zakresu dietetyki i żywienia możesz spędzić dłuuuugie godziny uzupełniając tabelki, rysując wykresy i bilansując posiłki.

dieta odchudzajaca

Profesjonalna pomoc

Spełniając swoje marzenia o szczupłej sylwetce, warto więc zdać się na profesjonalną pomoc. Widzisz, że samodzielne układanie diety odchudzającej wcale nie jest takie proste! Na szczęście istnieją profesjonalne rozwiązania, z których możesz skorzystać.

Jednym z nich jest Dieta OXY To indywidualnie dopasowany plan diety, dostępy w Twoim telefonie, komputerze lub na tablecie. W swoim jadłospisie znajdziesz 5 zbilansowanych posiłków dziennie razem z prostymi, szybkimi przepisami. Dzięki możliwości wymiany składników, posiłków, a nawet całych jadłospisów możesz wybierać, co danego dnia zjesz! Dostępne są aż 3 warianty tej diety: OXY Classic, OXY Vege, OXY Vege+Fish, które również możesz dowolnie zmieniać.

Co z kalorycznością? Czy przez cały czas trwania diety będzie ona taka sama? Kaloryczność związana jest między innymi z Twoją wagą. A waga zmienia się w procesie odchudzania, co jakiś czas kaloryczność trzeba więc obliczać na nowo. Od czasu do czasu Dieta OXY poprosi Cię więc o uzupełnienie aktualnej masy ciała. Wszystko po to, żeby idealnie dopasować plan diety do Twoich potrzeb.

Tutaj znajdziesz dietę odchudzającą ułożoną specjalnie dla Ciebie!

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.