Co jest najlepsze na ciężki dzień w pracy, poniedziałek, który nadszedł zbyt szybko, problemu w związku, czy jesienną (lub jakąkolwiek inną) chandrę? Bardzo możliwe, że pomyślałaś o czymś do jedzenia! Coraz częściej podkreśla się rolę, jaką emocje odgrywają w kształtowaniu nawyków i wyborów żywieniowych.

emocje i jedzenie

Na smutki najlepsza czekolada

Ewentualnie lody, ciasto, pizza. Bardzo często, żeby poprawić sobie humor, jemy. To pomaga, jednak daje efekt krótkotrwały. Nie byłoby w tym jeszcze nic aż takiego złego, ale… Takie “jedzenie emocjonalne” w prosty sposób doprowadzić może do nadmiernej konsumpcji i dziennego spożycia znacznie przekraczającego zapotrzebowanie kaloryczne.

Nie zawsze jest oczywiście tak, że tylko pod wpływem negatywnych emocji sięgamy po jedzenie. Już w dzieciństwie pokazuje się nam przecież, że jedzenie to forma zarówno nagrody, jak i kary. Byłeś grzeczny, dostałeś dobrą ocenę w szkole? Idziemy na lody. Nie słuchasz rodziców? Nie będzie deseru. W dorosłym życiu także możemy zaobserwować mnóstwo przykładów jedzenia pod wpływem pozytywnych emocji – uroczyste obiady dla uczczenia urodzin, rocznic i różnych sukcesów to doskonałe tego przykłady.

Osobom, które zajadają stres lub przeciwnie – traktują jedzenie jako nagrodę, ciężko może być zredukować masę ciała, za to zwiększa się u nich ryzyko wystąpienia nadwagi, otyłości i związanych z tym chorób.

emocje i jedzenia

Jedzenie emocjonalne – jak sobie z nim poradzić

Przyznanie przed samym sobą tego, że mamy z czymś problem, to pierwszy i podstawowy krok do rozwiązania go. Sam wiesz najlepiej, czy Ciebie też on dotyczy.

Nie, nie musisz się martwić, jeśli raz na jakiś czas wyjdziesz na urodzinowy obiad, a w zeszłym miesiącu wyjątkowo zjadłaś batonika po kłótni z partnerem. Jeśli jednak pretekstem do nadprogramowego objadania się są dla Ciebie urodziny i imieniny wszystkich członków rodziny i znajomych… Jeśli w domu masz specjalną półkę ze słodyczami na “gorszy dzień”… To może warto coś z tym zrobić.

Jak radzić sobie z emocjonalnym jedzeniem?

  1. Ćwicz swoją asertywność. Zastanów się, czy za każdym razem, kiedy są czyjeś urodziny, to naprawdę musisz spróbować tortu. Niektórzy z nas zwyczajnie nie umieją sobie odmówić takiej przyjemności, ale są też tacy, którzy robią to z grzeczności, żeby nie urazić jubilata. Warto się przygotować: “Dziękuję, właśnie jadłam”, “Mój organizm wyjątkowo źle reaguje na cukier/tłuszcz, obawiam się problemów żołądkowych” itp. Da się powiedzieć “nie” i nikogo nie urazić! Więcej na temat zdrowego odżywiania i diety przeczytać możesz tutaj.

  2. Przygotuj sobie listę małych i dużych przyjemności. Nie ograniczaj się, niech będzie jak najdłuższa! Spacer, ulubiona piosenka (może być ich nawet kilka, warto też przygotować sobie gotową playlistę np. w telefonie), malowanie paznokci, rozmowa z koleżanką, czytanie książki, zabawa z dzieckiem, uporządkowanie biurka, przemeblowanie sypialni, zapalenie świeczki zapachowej, przetestowanie nowego makijażu, kilka głębokich oddechów, sport lub rekreacja.

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

Warto, żeby na liście znalazły się bardzo różne rzeczy. Czytaj ją regularnie i miej zawsze pod ręką. Następnym razem, kiedy dopadnie Cię jakiś stres, czy smutek, istnieje duża szansa, że spróbujesz rozładować go przy pomocy jakiejś pozycji z Twojej listy, a nie jedzenia.

  1. Przydatna jest też możliwość śledzenia tego, co jemy i towarzyszących temu sytuacji – dlatego warto to sobie zapisywać. Jedzenie małych porcji, w regularnych odstępach czasu także pomaga – bo reguluje nasz nastrój i zapobiega jego gwałtownym spadkom.

Bardzo pomocna okazuje się więc odpowiednio dobrana, jasno rozpisana dieta. W końcu podążanie za jej zasadami to skuteczna ochrona przed emocjonalnym jedzeniem! Ważne jest to, żeby była ona prosta, a także brała pod uwagę Twoje kulinarne gusta. Taka właśnie jest Dieta OXY – smaczna, szybka i indywidualnie dopasowana!

Rozpocznij swoją zmianę z dietą ułożoną specjalnie dla Ciebie

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.