Chciałbyś schudnąć, cieszyć się nowym ciałem i lepszym samopoczuciem. Zdajesz sobie sprawę z tego, że aby to osiągnąć musiałbyś zacząć inaczej jeść tylko, że… generalnie rzecz biorąc, nie przepadasz za zdrowym jedzeniem. A czy wiesz, że upodobania kulinarne to w dużej mierze wynik przyzwyczajenia? Poznaj kilka sztuczek, dzięki którym oszukasz kubki smakowe i polubisz zdrowe produkty!

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

Siła nawyku

Styl odżywiania – nieważne, czy zdrowego, czy nie – wynika z nabywanych przez lata nawyków. A te można przecież zmienić! Oczywiście, jest to pewien proces i nie możemy oczekiwać, że weekend wystarczy, aby go zakończyć, ale pamiętaj, że każda podjęta przez Ciebie próba przybliża Cię do celu!

1. Testuj, testuj i jeszcze raz testuj!

Nasz gust kulinarny kształtuje się od dzieciństwa. Dzieci jedzą to, co przygotują dla nich rodzice lub opiekunowie. Jeśli ich dieta jest uboga i monotonna, to w przyszłości będą wybredne. Jeśli za to od małego będą jadły różnorodne produkty, to jako dorośli najprawdopodobniej będą “wszystkożerne” i otwarte na coraz to nowe smaki.

Lubimy to, co znamy i czego często próbujemy. Swój gust kulinarny można więc kształtować i w wieku dorosłym. Pomyśl np. o jakimś warzywie, na początek takim, które lubisz średnio (nie rzucaj się od razu na znienawidzoną brukselkę). Przez jakiś czas jedz je często – codziennie lub co drugi dzień. Zobaczysz, jak szybko zmienisz swoje zdanie na jego temat! Podobno wystarczy już 5–6 porcji jakiegoś produktu, żeby pokonać niechęć do niego.

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

2. Łącz smaki

Łącz smaki lubiane z nielubianymi. Postaraj się tak zaplanować posiłki, żeby znalazły się w nich produkty z obydwu grup jednocześnie:

  • buraki lub szpinak połącz z serem feta
  • do owsianki dorzuć ulubione owoce, orzechy, czy wiórki kokosowe
  • mięsną zapiekankę z serem urozmaić warzywami: np. brukselką lub brokułami

To pomoże Ci zamaskować nieprzyjemne smaki, co więcej – już po kilku razach Twój mózg wytworzy sobie pozytywne skojarzenia z każdym z nich.

Dieta OXY daje Ci możliwość wymiany przepisów, składników, a nawet całych, dniowych jadłospisów. To bardzo dobry sposób na to, żeby stopniowo wprowadzać jakieś zdrowe nowości do swoich dań. Oczywiście tylko wtedy, kiedy przyjdzie Ci na to ochota :)

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

3. Stwórz sobie przyjemną atmosferę

Ładnie podane, zjedzone w miłej atmosferze (być może przy dźwiękach ulubionej, spokojnej muzyki) jedzenie smakuje lepiej. Mówi się, że jemy nie tylko ustami, ale także oczami. To, w jakich warunkach jesz i jak wygląda Twoje jedzenie, może zmienić postrzeganie i lubienie konkretnych składników i smaków! Udowodniono również, że po to, co znajduje się po prawej stronie talerza, wyciągamy widelec dużo chętniej.

4. Nie kieruj się węchem

Często skreślamy jakiś produkt (lub w ogóle nie chcemy go spróbować), bo nie podoba nam się jego zapach, który silnie utożsamiamy ze smakiem. To prawda, że te zmysły są ze sobą silnie połączone i nie da się ukryć, że np. gotowany kalafior i brokuł wydzielają wyjątkowo charakterystyczną woń. Co więc zrobić, żeby węch nie stał na przeszkodzie, kiedy usiłujemy polubić zdrowe jedzenie? Próbować nowych warzyw i innych rzeczy wieczorem, bo wtedy węch jest słabszy, niż o innych porach dnia.

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

5. Przyrządź coś inaczej

Zrób listę swoich ulubionych dań i produktów. Zastanów się, czy da się je przygotować w jakiejś innej, zdrowszej wersji. Lubisz frytki z majonezem? Spróbuj pieczonych ziemniaków z domowym sosem jogurtowym. Nie wyobrażasz sobie życia bez spaghetti z sosem bolońskim i serem? Makaron biały możesz zamienić na pełnoziarnisty, sos przygotować na bazie chudego, mielonego indyka, a nie wołowiny lub wieprzowiny, a sera stopniowo dodawać coraz mniej. Jadłospisy Diety OXY bardzo często układane są właśnie z tą zasadą – jesteśmy bowiem zdania, że w diecie nie trzeba z niczego rezygnować, a jedynie szukać zdrowszych wersji, czy zamienników.

6. Przemyć warzywa do potraw

Zdrowe odżywianie i warzywa nie mogą bez siebie istnieć. Postaraj się więc sprytnie przemycać warzywa do codziennych posiłków. Obok jajecznicy lub porannej kanapki z szynką połóż warzywa pokrojone w słupki. Dodawaj je do zup, sosów, gulaszy i zapiekanek. Blenduj warzywa i owoce na pyszne i zdrowe soki lub koktajle.

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

7. Dosyp przypraw

Zaprzyjaźnij się z przyprawami: pieprzem, solą morską, ziołami, cynamonem, imbirem itp. One potrafią odmienić smak każdej potrawy o 180 stopni! Piecz, zamiast smażyć, gotuj na parze albo grilluj potrawy. Często to sam sposób przygotowania, a nie produkt decyduje o tym, czy jakaś potrawa jest zdrowa.

8. Postaw na dobrą dietę

Dobra dieta to taka, która da Ci odpowiednie narzędzia, abyś samodzielnie wprowadził zmiany do swojego stylu odżywiania.

Taka właśnie jest Dieta OXY: jej przepisy są proste i indywidualnie dopasowane. Bardzo często pojawiają się tam dania powszechnie znane i lubiane, za to w zdrowych wersjach. Samodzielnie możesz je też modyfikować i decydować o tym, co danego dnia zjesz na śniadanie, obiad, czy kolację.

Z tą dietą schudniesz i pokochasz zdrowe jedzenie!

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.