Liczne badania dowodzą, że cukier jest substancją wyjątkowo silnie uzależniającą – tak samo, jak papierosy lub inne używki! Czym jest to spowodowane, jaki wpływ na nasz organizm ma cukier i jak poradzić sobie z nadmierną miłością do słodyczy (i cukru generalnie), dowiesz się z tego artykułu.

Złudne poczucie szczęścia

Mówi się, że nic nie poprawia humoru tak, jak tabliczka czekolady. To fakt, że słodycze pobudzają nasz mózg do wydzielania serotoniny, zwanej inaczej hormonem szczęścia. Często jemy je więc w sytuacjach stresu lub żeby się za coś wynagrodzić. Niestety, wywołane w ten sposób poczucie szczęścia jest złudne i krótkotrwałe.

dobra dieta

Tak właśnie działa błędne koło uzależnienia od cukru – nasz organizm coraz silniej zaczyna domagać się “odlotu” spowodowanego jego spożyciem. Kiedy on minie, mamy tylko ochotę na więcej słodkości, a to w konsekwencji może prowadzić do nadmiernego ich jedzenia, problemów z wagą i zdrowiem.

Kolejny problem z cukrem polega na tym, że bardzo “zbanalizował” się on w naszych oczach. Słodycze są bardzo tanie w produkcji i powszechnie dostępne, przez co często nie zastanawiamy się w ogóle nad tym, jak bardzo szkodliwe dla naszego zdrowia i organizmu jest działanie cukru.

Negatywny wpływ cukru na organizm:

  • odkładanie się tkanki tłuszczowej, ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości
  • ryzyko wystąpienia chorób serca i cukrzycy
  • kłopoty z koncentracją, wahania nastroju, spadek energii
  • osłabienie układu odpornościowego
  • przyspieszenie procesów starzenia
  • otłuszczenie organów wewnętrznych
  • pogorszenie stanu cery
  • powoduje rozwój próchnicy zębów

Czy oznacza to, że cukier należy całkowicie wyeliminować z diety? Nie – Światowa Organizacja Zdrowia sugeruje, żeby cukier stanowił mniej niż 10% naszego dziennego zapotrzebowania kalorycznego (czyli np. dla osoby będącej na diecie 2000 kcal, będzie to około 10 łyżeczek cukru na dzień). Taka ilość znajduje się np. w jednej małej (500 ml) butelce popularnego napoju gazowanego lub niecałej tabliczce czekolady mlecznej.

dobra dieta

Jak zerwać z miłością do cukru – 8 sposobów

  1. Działaj powoli, lecz systematycznie

Z miłością do słodyczy trudno zerwać w ciągu jednego dnia – to raczej dłuższy proces i warto zdać sobie z tego sprawę już na samym początku walki. Bądź więc cierpliwy, działaj powoli i systematycznie. Jeśli do tej pory do herbaty dodawałeś 3 łyżeczki cukru, to zmniejszaj ich ilość stopniowo, krok po kroku.

  1. Wyeliminuj ukryte źródła cukru

Cukier występuje nie tylko w czekoladzie, batonikach i ciastkach. Wiele produktów to zakamuflowane źródło tego składnika – czy wiesz, że ogromne jego ilości znaleźć można np. w sokach (i mam tu na myśli cukier dodawany do nich ekstra, a nie ten naturalnego pochodzenia, z owoców). Wyeliminuj ze swojego menu dosładzanie soki, napoje, a także inne produkty “ulepszone” w ten sposób (np. jogurty owocowe, płatki śniadaniowe. Więcej na ten temat przeczytać możesz tutaj. i tutaj.

  1. Dodaj przypraw do jedzenia

Chociaż nie zostało to jeszcze potwierdzone naukowo, to najprawdopodobniej aromatyczne przyprawy dodane do potraw skutecznie zmniejszają ochotę na słodycze. Pewne jest za to, że dobre przyprawy sprawiają, że nawet zwykłe danie może nabrać niepowtarzalnego smaku, a w dodatku wiele z nich (chili, czosnek, cynamon, świeże zioła itp.) ma też korzystny wpływ na nasze zdrowie. Uważaj na gotowe mieszanki ziół i przypraw – często dodaje się do nich… cukier.

dobra dieta

  1. Gotuj!

Samodzielne gotowanie to bardzo dobry sposób na to, żeby wyeliminować ukryty cukier z naszej diety. Czy wiesz, że dodaje się go nawet do gotowego sosu pomidorowego, białego pieczywa i innych “wytrawnych” potraw? Poznaj dobre zamienniki. Pozbądź się przetworzonych produktów z kuchni i postaw na zdrowie!

Korzystając z prostych przepisów z Diety OXY, bardzo szybko ugotujesz zdrowe posiłki na cały dzień. Dzięki temu znacząco ograniczysz spożycie cukru, poprawisz swoje zdrowie i wygląd.

  1. Chrup warzywa

Następnym razem, kiedy przyjdzie Ci ochota na coś słodkiego, zjedz jakieś surowe warzywo. To dobry sposób na to, żeby oszukać swój mózg. Nawet jeśli potem się złamiesz i sięgniesz po batonika lub ciastko, to po jakimś czasie takich praktyk mózg zacznie najpierw “wołać” po coś świeżego, a nie słodkiego do zjedzenia.

dobra dieta

  1. Ostatni posiłek jedz 2–3 h przed snem

Wieczorne podjadanie powoduje, że podczas snu wzrasta poziom glukozy we krwi. Skutek? Gorsza jakość snu i ochota na słodycze, która dopada zaraz po przebudzeniu. Pamiętaj, że w nocy organizm ma za zadanie regenerować się, a kiedy najemy się zaraz przed pójściem do łóżka, to znacznie mu to utrudniamy. W efekcie budzimy się niewyspani i niewypoczęci, a wtedy chętniej sięgamy po niezdrowe przekąski.

  1. Jedz zdrowo, regularnie i do syta

Wzmagające apetyt na słodkie wahania poziomu cukru we krwi powodowane są także dużymi przerwami między posiłkami. Osoby jedzące 2–3 duże posiłki na dzień chętniej sięgają po słodkie od tych, którzy jedzą 4–5 mniejszych posiłków (ci drudzy regularnie dostarczają swojemu organizmowi potrzebnej energii). Pomijanie śniadania również może powodować nieodparty apetyt na coś słodkiego w późniejszych porach dnia.

Swoje posiłki warto komponować w oparciu o pełnowartościowe białko, warzywa pełne błonnika i dobre tłuszcze. Produkty z tej grupy zwiększają poczucie sytości, a co się z tym wiąże – zmniejszają ochotę na cukier. Zdajemy sobie z tego sprawę, układając jadłospisy Diety OXY – jej przepisy pełne są wymienionych wyżej produktów.

dobra dieta

  1. Ogranicz stres

Popularną reakcją na stres jest podjadanie. Nie zawsze, ale bardzo często usiłujemy uporać się z tym nieprzyjemnym uczuciem, sięgając po tabliczkę czekolady/ciastka/lody (niepotrzebne skreślić… ;)). Słodycze dają jednak tylko i wyłącznie chwilowe poczucie ulgi, a kiedy ono zaczyna znikać… znasz już ten mechanizm. Ze stresem warto radzić sobie innymi sposobami – ukojenie przynosi dobra i zdrowa dieta lub aktywność fizyczna (albo połączenie tych obu).

Ochota na słodycze wynika najczęściej ze złych nawyków żywieniowych, z których istnienia przeważnie nie zdajemy sobie sprawy. Wszystkie opisane wyżej wskazówki, mające na celu ich zmianę na lepsze, silnie łączą się z zasadami, które stosujemy układając Dietę OXY Przestrzegając jej zasad bezboleśnie zerwiesz z miłością do niezdrowego cukru, a zyskasz… nowy wygląd, lepsze zdrowie i samopoczucie!

Z TĄ DIETĄ BEZBOLEŚNIE ZERWIESZ Z MIŁOŚCIĄ DO SŁODYCZY!

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.