Warzywa i owoce pełne są wartości odżywczych. Coraz częściej dbamy o to, żeby znaleźć dla nich miejsce na naszych talerzach. Zawarte w nich witaminy i składniki i minerały nie zawsze jednak są dobrze przyswajane przez nasz organizm. Dowiedz się, co im szkodzi!

szkodliwe polaczenia

Szkodliwe połączenia

Witamina A

Szczególnie wrażliwa na działanie alkoholu, nikotyny, substancji zawartych w aspirynie i polopirynie. Jej wchłanianie utrudniają również leki nasenne i środki przeczyszczające. Benzoesan sodu, (środek konserwujący żywność) temperatura powyżej 100 stopni (pieczenie i smażenie) także niszczą witaminę A.

Witaminy z grupy B

Nie lubi być łączona z nikotyną i alkoholem. Jeśli jesz produkty bogate w witaminę B1 (drób, orzechy, rośliny strączkowe, pieczywo pełnoziarniste) to nie popijaj ich kawą ani herbatą – zawarta w nich tanina obniża jej wchłanianie. Środki antykoncepcyjne również blokują przyswajanie witamin z grupy B.

szkodliwe polaczenia

Witamina C

Owoce i warzywa bogate w witaminę C (np. papryka, czarna porzeczka, natka pietruszki, pomidor, brokuł) najlepiej jeść jak najświeższe i na surowo. Długie przechowywanie, światło słoneczne i obróbka termiczna skutecznie obniżają zawartość witaminy C w tych produktach.

Witamina D

Szkodzą jej alkohol, środki przeczyszczające i nasenne – jednocześnie utrudniając wchłanianie i wypłukując ją z organizmu.

Witamina E

Tak jak w przypadku witaminy C, produkty bogate w witaminę E (np. ryby, zboża, orzechy, oleje roślinne) nie lubią światła i… powietrza. Oznacza to, że należy je spożywać jak najszybciej po przygotowaniu! Mrożenie, środki antykoncepcyjne i przeczyszczające także jej szkodzą.

szkodliwe polaczenia

Potas

Wchłanianie tego pierwiastka (który bierze udział w transporcie składników odżywczych do komórek organizmu, wpływa na pracę mięśni i układu nerwowego, a co się z tym wiąże – także i mózgu) hamuje nadmiar sodu, alkohol, kofeina, cukier, aspiryna, stres i środki przeczyszczające.

Magnez, żelazo, cynk i selen

Kawa i herbata wypłukują te dobroczynne pierwiastki z naszego organizmu. Co ciekawe, magnez nieszczególnie lubi się także z błonnikiem – bardzo dobry przykład tego, że co za dużo, to nie zdrowo! We wszystkim należy zachować właściwe proporcje, nawet, jeśli jakaś rzecz (tak jak błonnik) sama w sobie jest zdrowa, to nie można jej spożywać w nieograniczonych ilościach.

szkodliwe polaczenia

Z indywidualnie dopasowaną, zdrową dietą, taką jak Dieta OXY, nie musisz się martwić, że zabraknie Ci jakichś witamin, czy składników mineralnych. Wystarczy tylko jeść zgodnie z jej jadłospisami, aby cieszyć się zdrowiem, dobrym samopoczuciem i wspaniałą figurą!

Schudnij z dietą, która zapewni Ci wszystkie potrzebne witaminy i składniki mineralne!

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.