Fasola, groch, soczewica, ciecierzyca lub inaczej cieciorka, soja, bób… Rośliny strączkowe, chociaż tak różnorodne i powszechnie dostępne, to nadal mało popularne w naszym kraju. Dietetycy przekonują jednak, że są one bardzo dobrym (jeśli nie obowiązkowym!) elementem zbilansowanej diety – i to nie tylko wegetariańskiej. W jaki sposób i dlaczego warto je jeść? Przekonaj się sam!

Strączki – dobre na odchudzanie

Na wstępie warto zwrócić uwagę na szereg właściwości prozdrowotnych oraz zawartość witamin i składników mineralnych zawartych w roślinach strączkowych. Oczywiście, każdy rodzaj ma nieco inną charakterystykę, jednak ogólnie mówiąc, wszystkie strączki są doskonałym źródłem:

  • wysokowartościowego białka: czyli bardzo ważnego elementu budulcowego dla organizmu, który dodatkowo reguluje procesy metaboliczne.
  • błonnika: składnik ten wpływa na utrzymanie uczucia sytości, reguluje procesy trawienne, przeciwdziała zaparciom, stabilizuje poziom cukru we krwi; zapobiega też wielu chorobom, m. in. nowotworom układu pokarmowego.

Dodatkowo są one także dobrym źródłem żelaza, które korzystnie wpływa na system odpornościowy organizmu, pomaga zapobiegać anemii, a nawet poprawia samopoczucie.

Włączenie potraw z roślinami strączkowymi do swojego jadłospisu zaleca się szczególnie: wegetarianom, osobom zmagającym się z chorobami sercowo–naczyniowymi i wszystkim tym, którzy chcą schudnąć lub utrzymać szczupłą, zgrabną sylwetkę.

warto jeść strączki

Jak przemycić strączki do swoich potraw

  • dodaj je do zup, sosów lub gulaszów warzywnych – będą wtedy gęstsze i bardziej sycące. Sprawdzi się tu każdy rodzaj rośliny strączkowej!

  • strączki idealnie sprawdzą się jako składnik farszu: np. naleśników i pierogów ale też i innych warzyw – cukinia faszerowana soczewicą i pomidorami to pyszne, sycące i proste danie!

  • to także idealna baza do kotletów i burgerów warzywnych: z soczewicy, ciecierzycy, fasoli, czy soi (i zaledwie paru dodatkowych składników) uformować można naprawdę dobre kotleciki.

  • ugotuj, zmiksuj i przypraw strączki – pasta do kanapek gotowa!

warto jeść strączki

W Diecie OXY zdajemy sobie sprawę z tego, że naprawdę warto jeść rośliny strączkowe. To dlatego w ułożonych przez nas jadłospisach znajdziesz sporo prostych w przygotowaniu przepisów z ich użyciem.

OXY to dieta, która w swoim planie przewiduje zwiększoną ilość białka, jednak przy zachowaniu równowagi i proporcji pomiędzy wszystkimi składnikami odżywczymi (czyli tłuszczami i węglowodanami) – bo to niezbędne dla Twojego zdrowia.

Dieta OXY podzielona jest na 4 fazy, a każda z nich charakteryzuje się czym innym: w drugiej fazie, fazie STEP, zwiększona jest ilość białka pochodzenia roślinnego – to doskonała okazja ku temu, aby pokochać strączki! Z ich użyciem przygotować można naprawdę pyszne jedzenie i to nie tylko wegetariańskie. Przekonaj się o tym sam!

Rozpocznij swoją zmianę z dietą ułożoną specjalnie dla Ciebie i… bogatą w zdrowe strączki

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.