Żeby tak mi się chciało, jak mi się nie chce… Albo żeby mi się chciało w ogóle! Jak się zmotywować do działania?

Te pytania brzmią znajomo? Na pamięć znasz też już najpopularniejsze, motywacyjne porady w stylu: “wystarczy tylko chcieć” lub “chcieć to móc”, które mają niby uniwersalne zastosowanie, nawet w kwestii odchudzania. Próbowałeś się do nich stosować, ale kończyło się to podkopaniem wiary we własne możliwości i spadkiem samooceny, kiedy po czasie odpuszczałeś. Widzisz jednak, że innym się udaje i zastanawiasz się, jaki jest sekret ich sukcesu?

Dochodzisz do wniosku, że potrzebujesz więcej motywacji i silnej woli. Szukasz informacji na różnych portalach, gdzie Internetowi guru przekonują Cię, że wystarczy jedynie 21 dni, aby wyrobić w sobie nowy nawyk lub pozbyć się jakiegoś starego, niechcianego. Wystarczy tylko przez 3 tygodnie powtarzać tę samą czynność (np. nie jeść słodyczy) i gotowe.

Nowy Ja w 21 dni! Wszystko zależy od Twojej silnej woli! Któż by się nie skusił na takie gwarantowane rezultaty? Oczywiście, że spróbujesz i nie ma w tym nic złego. Co się jednak dzieje po upływie 21 dni? Nic… Zakładając, że faktycznie tyle wytrwałeś. Nawyk potrzebuje jednak dłuższego utrwalenia, a o tym już mało kto wspomina…

Jak to więc w końcu jest z tą motywacją – czy jest jakiś skuteczny sposób na to, żeby ją w sobie obudzić?

Jak ze wszystkim w życiu, tak i z motywacją do odchudzania, sprawa jest złożona. Zacznijmy jednak od początku.

Czym tak właściwie jest motywacja

Czym tak właściwie jest motywacja?

To coś więcej, niż inspirujące hasła do powtarzania sobie codziennie rano i wieczorem. Powieszenie zdjęć zgrabnych ciał na lodówce to także nie to – to tylko mały element z ogromnej układanki, jaką jest motywacja.

Żeby być skutecznie zmotywowanym do odchudzania, należy podejść do tematu holistycznie, czyli całościowo.

Wyobraź sobie, że układasz puzzle. Żeby obraz stał się całością, wszystkie elementy muszą zostać ułożone tak, żeby do siebie pasowały. Wystarczy tylko trochę czasu i zastanowienia, aby znaleźć odpowiednie miejsce dla każdego kawałka układanki.

Chcąc iść na skróty i dopasowując puzzle na siłę, po prostu nigdy ich nie ułożysz, zrobisz tylko bałagan. Ogarnie Cię frustracja i ciśniesz je w kąt!Tak samo jest z motywacją. Musisz poznać wszystkie jej elementy, a potem odpowiednio je dopasować, żeby osiągnąć sukces, czyli skutecznie i bez efektu jo–jo schudnąć.

Co to jest motywacja?

Co to jest motywacja?

Co może być motywacją do odchudzania?

Wyróżniamy dwa rodzaje motywacji: zewnętrzną i wewnętrzną.

Jeśli chcesz schudnąć, żeby podczas tegorocznych wakacji dobrze prezentować się w plażowym stroju lub marzysz o tym, aby Twoja druga połówka częściej prawiła Ci komplementy na temat wyglądu – to właśnie to jest motywacja zewnętrzna.

Natomiast, jeżeli poprzez zmianę stylu życia i odżywiania, chcesz przede wszystkim zadbać o swoje zdrowie i samopoczucie (a mniej centymetrów w obwodach i spadek wagi traktujesz tylko jako przyjemne skutki uboczne tego procesu) to jest to motywacja wewnętrzna.

Pamiętaj, że każdy rodzaj motywacji jest dobry, żeby rozpocząć przygodę z odchudzaniem. Z pewnością też nie kieruje Tobą tylko i wyłącznie jeden cel z tym związany. Najważniejsze jest to, żebyś głęboko zakorzenił w sobie ową potrzebę zadbania o własne ciało – jeśli nie na samym początku zmiany, to nawet w jej trakcie.

Motywacja zewnętrzna do odchudzania

Motywacja zewnętrzna (czyli skupianie się np. tylko i wyłącznie na dopasowaniu ciała do bikini), której nie towarzyszy prawdziwa chęć długotrwałej zmiany, wystarczy tylko na chwilę. Na takiej zasadzie działają właśnie magiczne internetowe porady (zakładając, że w ogóle działają). Wywierają one presję bycia chudym, czy szczupłym tylko po to, żeby dzięki temu ładniej wyglądać, jakby wygląd był jedynym, co możemy w sobie zmienić dzięki odchudzaniu. Zbudowana na tym motywacja bardzo szybko się wypala. O wiele silniejsza, pomagająca trzymać się postanowień i diety nawet w kryzysowych chwilach, jest motywacja wewnętrzna.

Motywacja jest elementem, który pozwoli Ci rozpocząć dietę. Będzie Ci towarzyszyć przez cały czas jej trwania, tylko że z różną intensywnością, czasami będzie też słabnąć. Na takie momenty musisz się przygotować!

Co to jest silna wola

Gdy brak motywacji do odchudzania. Co robić?

Jeżeli uważasz, że brak Ci motywacji do odchudzania, a jednak chciałbyś schudnąć, to mam dobrą wiadomość. Twoja motywacja wcale nie jest na zerowym poziomie. Jest na tyle duża, że szukasz porady co zrobić, aby ją podkręcić W takim momencie ważne staje się coś więcej, niż tylko sama motywacja.

Czas poznać drugi element układanki. Czy słyszałeś kiedyś o silnej woli? Samokontroli? Ten element jest niesłusznie pomijany, kiedy mowa o zmianie nawyków żywieniowych i odchudzaniu.

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

Co to jest silna wola?

Jest to czynnik odpowiedzialny za pośredniczenie między intencją (samym „chceniem”) do osiągnięcia celu, a jego efektywnym osiąganiem.

W Twoim przypadku: to, co połączyło Twoje pragnienie o szczuplejszej, wyrzeźbionej sylwetce, z faktem stosowania diety odchudzającej.

Upraszczając powyższą definicję: motywacja jest tym, co pozwala zacząć, a silna wola obejmuje wszystko to, co pozwala wytrwać w dążeniu do celu; to co sprawia, że nie przerwiesz działań, zanim nie osiągniesz efektu.

To ten moment, kiedy trzeba napisać, że właśnie dlatego nie wystarczy tylko chcieć! Osoby, które mają wysoki poziom silnej woli, potrafią zrezygnować z chwilowej przyjemności, aby osiągnąć większy i bardziej wartościowy cel (także ten oddalony nieco w czasie). Dla takich osób konieczność zastosowania diety i rezygnacji z dotychczasowych przyjemności żywieniowych jest naturalną drogą do celu.

Co więcej, pokonywanie przeszkód i trudności wzbudzają w nich przyjemne poczucie wyzwania, a na końcu drogi dają poczucie dumy i satysfakcji z osiągnięć. Osoby te zdecydowanie planują swoje działania – wyobrażają sobie krok po kroku aktywności, jakie muszą podjąć, aby osiągnąć założony cel – w tym przypadku zredukować masę ciała.

Dla osób z tej grupy, odchudzanie to w pewnym sensie przyjemność – prowadzi bowiem do pozytywnych emocji, takich jak duma i samozadowolenie. Takie podejście sprzyja także obiektywnemu sukcesowi w procesie działania – spadkowi masy ciała. Tak więc, jeżeli uważasz, że brakuje Ci motywacji do odchudzania, popracuj nad swoją silną wolą.

Jak radzić sobie ze stresem

Kiedy stres jest szkodliwy i co mają do tego emocje?

Czy to już wszystko? Nie. Pozostał jeszcze jeden element układanki, czyli to, jak reagujemy na różnego rodzaju stres w życiu.

Każdego dnia musimy zmagać się z różnymi problemami lub niedogodnościami. Z wielu powodów jesteśmy narażeni na stres. Żeby zmienić swoje nawyki żywieniowe i osiągnąć sukces w odchudzaniu, trzeba sobie zdawać sprawę jak reagujemy w trudnych sytuacjach i czy stres wiążemy w jakiś sposób z jedzeniem.

Jak radzić sobie ze stresem

Ze stresem możesz sobie poradzić na trzy sposoby:

Zadaniowo – jeżeli trudne sytuacje traktujesz jak wyzwania, robisz plan działań i wcielasz go w życie, aby poradzić sobie z zaistniałą sytuacją. Stosując tę strategię, rzadko sięgasz po jedzenie, aby poprawić sobie nastrój. Wolisz skupić się na rozwiązaniu, niż uciekać od istoty problemu.

Emocjonalnie – koncentrujesz się na tym, aby poradzić sobie z pojawiającymi się w trudnej sytuacji stanami emocjonalnymi. Czasem takie działania są bardzo skuteczne, kiedy na przykład polegają na rozmowie z bliską osobą i ujawnieniu swoich myśli czy uczuć. Konstruktywne są także działania z emocjami polegające na podejmowaniu aktywności sportowych (bieganie, ćwiczenia) lub relaksacyjnych (praca z oddechem, wizualizacje). Jednak czasem mogą powodować wpadanie w błędne koło emocji i zakleszczaniu się w negatywnym stanie.

Unikowo – udajesz, że wszystko jest dobrze lub zaprzeczasz negatywnym emocjom. Dla osoby odchudzającej się, takie działanie jest najmniej korzystne, ponieważ jedzenie staje się ucieczką, sposobem na poprawę humoru. Niestety zazwyczaj, kiedy wykorzystujemy jedzenie do poprawy nastroju, dzieje się dokładnie odwrotnie niż zakładaliśmy i objadanie się generuje jeszcze więcej stresów i wpadamy w błędne koło zachowania, które należy koniecznie przerwać, żeby osiągnąć cel.

motywacja do diety

A Ciebie co motywuje?

Chcesz dowiedzieć się co Cię motywuje do diety lub odchudzania? Rozwiąż test motywacji – powstał on dzięki badaniom, które prowadziliśmy wspólnie z naukowcami z Uniwersytetu SWPS w Warszawie.

Opierając się na ich wynikach, rozszerzyliśmy Dietę OXY o specjalny moduł motywacji. To jedyna dieta, która oprócz indywidualnie dopasowanego planu daje Ci także proste w użyciu narzędzia, dzięki którym będziesz się go trzymać! Stworzyliśmy je w oparciu o naukowe badania, ale są bardzo proste w użyciu.

Na czym będzie polegać moduł motywacji?

To proste!

Najpierw rozwiązujesz test motywacji, dzięki któremu dowiesz się co Cię motywuje do odchudzania i zdasz sobie sprawę PO CO chcesz się odchudzać. Mając świadomość z jakiego miejsca startujesz i ustalając jaki jest Twój cel jesteś gotowy, żeby otrzymać od nas specjalnie przygotowane narzędzia motywacyjne.

Wpisz tu tekstową alternatywę dla obrazka

Tak. Narzędzia.

Brzmi poważnie i w zasadzie to całkiem poważna sprawa, ale nie obawiaj się :) Są bardzo proste w użyciu – tak naprawdę po prostu bawisz się nimi. W każdym tygodniu, od momentu kiedy będziesz gotowa rozpocząć ekscytującą drogę do zdrowia i wymarzonej sylwetki, dostaniesz od nas 4 motywacyjne prezenty – czyli właśnie owe narzędzia

Co tydzień będzie na Ciebie czekać:

  • dawka inspiracji w postaci motywującego cytatu
  • dawka refleksji w postaci pytania od coacha
  • kop energetyczny w postaci małego wyzwania – dzięki temu będziesz działać!
  • oraz dawka refleksji psychologicznej, która pozwoli Ci lepiej poznać samego siebie

Żeby Motywacja w OXY była skuteczna, wystarczy że znajdziesz chociaż chwilę w tygodniu na odrobinę refleksji i zaangażowania w motywującą zabawę. Jesteś gotowa na skuteczne zmiany z motywacją OXY? Dietetyk i mentor zmian w Twoim smartphonie już na Ciebie czekają :) Nie zastanawiaj się dłużej – nadszedł czas, żeby działać z naszym wsparciem jeszcze skuteczniej!

Rozwiąż test motywacyjny!

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

Korzystasz już z Diety OXY? Zaloguj się na swoje konto i przejdź do zakładki MOTYWACJA.

Literatura

  1. Atkinson J., Towards experimental analysis of human motivation in terms of motives, expectancies and incentives. W: J. Atkinson (red.), Motives in fantasy, action and society. Princeton, NJ: Van Nostrand. 1958, 288–305.
  2. Kuhl J., Kazen–Saad M., Volitions and Self–regulation: Memory Mechanismus Mediating the Maintenance of Intentions, [w:] W. Wayne, A. Hershberger (eds.), Volitional Action. Cognition and Control, ,,Advanced in Psychology’’, Elsevier Science Publisher, New York, 1989, 62.
  3. Kuhl J., Volitional Mediators of Cognition–behavior Consistency: Self–regulatory Processes and Action Versus State Orientation, [w:] J. Kuhl, I. J. Beckmann (ed.), Action control: From cognition to behavior, Berlin, Springer–Verlag, 1985,101–128.
  4. McClelland D.C., Human motivation. Cambridge, England: Cambridge University Press. 1985.
  5. Ogden J., The psychology of eating. From healthy to disordered behavior. Bodmin–Cornwall: Blackwell Publishing, 2003.
  6. Ogden J., Wardle J., Control of eating and attributional style. British Journal of Clinical Psychology,1990, 20, 445–446.
  7. Ogińska–Bulik N., Wiem co jem, psychologia nadmiernego jedzenia i objadania się. Wydawnictwo Uniwersytet Łódzki, 2017.
  8. Strelau J., Psychologia – podręcznik akademicki. Psychologia ogólna. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2005, tom 2, 450–456.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.