“To było dokładnie 2 lata temu – nadchodziło lato, a ja się zawzięłam. Powiedziałam sobie basta, w tym roku będę w pełni gotowa na lato! Znalazłam w internecie dietę 1000 kcal i udało się, osiągnęłam swój cel – 10 kg w 4 tygodnie. Na wakacjach czułam się jak bogini, najbliżsi dostrzegli moją przemianę, a ja wreszcie uwierzyłam w siebie. Minęło jednak kilka tygodni, a ja po wejściu na wagę nie mogłam uwierzyć w to co widzę – przytyłam, i to jak! Prawie dwa razy tyle ile wcześniej schudłam! Jak to możliwe? Sięgnęłam po moją tajną broń – dietę 1000 kcal, skoro poprzednio podziałała to teraz też mi się uda. Ale nic z tego, kilogramy ani rusz. RATUNKUUU jak się ich pozbyć???”

Jako dietetyk podobne wiadomości otrzymuję praktycznie codziennie. Raz udało Ci się schudnąć, ale potem kilogramy wróciły i niestety, ale nie było już tak łatwo. Dlaczego?

Efekt jojo

To powrót do masy ciała sprzed odchudzania, a nierzadko nawet przekroczenie wyjściowej wartości. Powyższy przypadek to idealny tego przykład. Po utracie kilku kilogramów nastąpił szybki i znaczny przyrost tkanki tłuszczowej. Co jest tego przyczyną? Otóż zazwyczaj jest to nieodpowiednia, zbyt restrykcyjna dieta lub powrót do nawyków żywieniowych sprzed diety, a najczęściej, jest to mix obu czynników. Jak więc uchronić się, przed ponownym przybraniem kilogramów?

odchudzanie bez efektu jojo

Odchudzanie bez efektu jojo

Jak każdy, chcesz schudnąć raz na zawsze. Aby tak było, musisz najpierw zrozumieć to, w jaki sposób działa Twój organizm, a później działać z nim w zgodzie.

Na co dzień, powinieneś dostarczać sobie odpowiednią ilość kalorii, równą mniej więcej Twojej całkowitej przemianie materii (cpm). Uwzględnia ona zapotrzebowanie na energię potrzebną do podtrzymania podstawowych funkcji życiowych organizmu oraz Twoją aktywność w ciągu dnia. Innymi słowy, spożywając taką wartość kalorii, indywidualnie dla Ciebie dopasowaną, utrzymasz swoją aktualną masę ciała.

Aby schudnąć, logicznym jest więc, że należy zastosować deficyt kaloryczny. Co najważniejsze, nie może być on zbyt duży (!) ponieważ finalny efekt będzie odwrotny od zamierzonego. Gdy zastosowana przez Ciebie dieta będzie bardzo niskokaloryczna (np. dieta 1000 kcal) to Twój organizm odbierze ją jako głodówkę i spowolni metabolizm.

Gdy ukończysz dietę i powrócisz do poprzednich nawyków, a więc zwiększysz spożywaną ilość kalorii, to organizm potraktuje to jako okazję do zbudowania zapasów tkanki tłuszczowej, na wypadek kolejnego okresu głodowego. Widocznym skutkiem tego, jest wzrastająca w błyskawicznym tempie masa ciała. Aby uniknąć tego scenariusza należy więc odchudzać się “z głową” czyli powoli i nie drastycznie.

Utrata kilogramów to proces, który powinien następować w zgodzie z organizmem, czyli w tempie 0,5 – 1,0 kg tygodniowo. Taką wartość rekomenduje Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) i jest to swego rodzaju gwarancja, na brak wystąpienia efektu jojo. Oczywiście, jeśli zdrowe odżywianie pozostanie z Tobą już na zawsze :)

dieta bez efektu jojo

Dobra dieta bez efektu jojo

W zależności od tego ile chcesz utracić kilogramów, zaplanuj sobie odpowiednią ku temu ilość czasu. Na 5 kg przeznacz od 5 – 10 tygodni, a na 10 kg, nawet 20 tygodni. Pamiętaj także, że po okresie diety odchudzającej warto zadbać o okres stabilizacji, czyli stopniowego wyprowadzania organizmu z redukcji, a także zachowanie zdrowych nawyków żywieniowych. Nie oszukujmy się – powrót do przyzwyczajeń sprzed diety przyniesie taki sam skutek jak poprzednio – dodatkowe kilogramy.

Dieta bez efektu jojo na finiszu to dieta, która jest dopasowana indywidualnie. Gotowe diety znalezione w internecie, rzekomo dobre dla wszystkich, od razu odrzuć. Jak coś jest dla każdego, to jest do niczego ;) Nie oznacza to jednak, że masz całkowicie zrezygnować z internetowych rozwiązań.

Dieta OXY to innowacyjna dieta, której schemat jest dla każdego taki sam, ale kaloryczność i rodzaj posiłków jest dopasowywany indywidualnie. Podczas dostosowywania diety pod uwagę bierzemy Twoją aktualną masę ciała, wzrost, wiek, płeć, poziom aktywności fizycznej, a także wynik testu motywacyjnego.

dieta bez efektu jojo

Dzięki temu zaproponowany Tobie sposób żywienia pozwala na utratę masy ciała w zdrowym tempie. Pamiętaj jednak, że dotarcie do celu wcale nie oznacza końca przygody! Nie zostawimy Cię samego – otrzymasz tzw. dietę stabilizacyjną, która pozwoli na stopniowe wyprowadzanie Twojego organizmu ze stanu odchudzania. Nie przeżyje on więc szoku i nie zacznie ponownie kumulować energii w postaci tkanki tłuszczowej. Ponadto dietetycy OXY zadbają o to, aby uzbroić Cię we wszystkie niezbędne wskazówki dotyczące tego jak powinny wyglądać Twoje nawyki żywieniowe, aby kilogramy nie wróciły, a Ty mógł cieszyć się zdrowiem.

Schudnij bez efektu jojo, z dietą ułożoną specjalnie dla Ciebie

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.