To czy dopadnie Cię efekt jojo, zależy przede wszystkim od Ciebie i od tego, jak podejdziesz do odchudzania. Poznaj najczęstsze błędy, które sprawiają, że utracone kilogramy wracają jak bumerang. Podpowiem Ci także jak ich nie popełniać i jak uniknąć efektu jojo na zawsze!

Co to jest efekt jojo? Jak powstaje?

Jest to nic innego jak szybki powrót kilogramów, czasami z nadwyżką (!) po ukończonej z wydawałoby się sukcesem diecie. Innymi słowy – postanawiasz się odchudzić, a więc przechodzisz na dietę, kilogramy “uciekają” w zawrotnym tempie, Ty się radujesz, ale niestety nie na długo. Tak szybko jak schudłeś, zaczynasz ponownie tyć, aż liczba na wadze znacznie przekracza tą sprzed diety. Na szczęście to tylko scenariusz, który nigdy się Tobie nie przydarzy, bo zaraz dowiesz się co zrobić, aby tego przykrego doświadczenia uniknąć:)

jak uniknac efektu jojo

Prosta droga do efektu jojo – najczęściej popełniane błędy

1. Źle dobrana dieta

“Schudnij 10kg w 7 dni”, “1kg dziennie– to możliwe” – te i inne hasła obiecujące – umówmy się – cuda niewidy można napotkać na każdym kroku. Niestety diety “gwarantujące” takie efekty są to często diety tzw. głodówkowe, czyli bardzo niskokaloryczne. 500, 1000 czy nawet 1200 kcal to zdecydowanie zbyt niska kaloryczność dla większości osób. Zastosowanie tego typu diet zazwyczaj pozwala na utratę masy ciała w ciągu pierwszych dni, jednakże powoduje większe spustoszenie niż korzyści. Następuje bowiem znaczne spowolnienie metabolizmu, a utracone kilogramy to w większości woda, a nie tkanka tłuszczowa, na której nam przede wszystkim zależy. Ponadto takie restrykcyjne diety wzmagają nasz apetyt na niezdrowe produkty. W konsekwencji po ukończeniu pierwszego tygodnia rzucamy się na ulubione ciasteczka, a kilogramy wracają ze zdwojoną siłą.

Jak tego uniknąć? Należy zastosować dietę dopasowaną pod kątem wartości kalorycznej do swojego organizmu. Dobra dieta bez efektu jojo na finiszu to dla jednego 1500 kcal, a dla drugiego nawet 2200 kcal dziennie. Odpowiednio zastosowany deficyt kaloryczny w stosunku do dziennego zapotrzebowania pozwoli na utrzymanie tempa metabolizmu na prawidłowym poziomie, pozwoli także na uniknięcie wilczego apetytu po wielu dniach odchudzania.

efekt jojo

2. Wygórowane oczekiwania

Chcę schudnąć 10 kg w miesiąc. Błąd! Daj sobie czas. Prawidłowe tempo utraty masy ciała, rekomendowane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) to 0,5 – 1,0 kg tygodniowo. Jest to tempo bezpieczne dla Twojego organizmu, który ma czas na “oswojenie” się z nową sylwetką. Szok jeszcze nikomu nie wyszedł na dobre, a szok Twojego organizmu wywołany nagłą utratą kilogramów spowoduje tylko chęć szybkiej ich odbudowy. Tak więc zmień nastawienie, do odchudzania podejdź spokojnie, zdrowo, bez pośpiechu.

dieta bez efektu jojo

3. Powrót do starych (nie)dobrych nawyków

Na zdrowy rozsądek – jeśli kiedyś jadłeś chipsy i pączki i przytyłeś, to stosując ponownie taki sam sposób żywienia może skończyć się tym samym efektem. I skończy się tak na pewno, zaufaj mi! Co więc zrobić? Zmienić swoje nawyki żywieniowe raz, a dobrze i to na zawsze. Podziękuje Ci za to nie tylko Twoja sylwetka, ale także zdrowy organizm. Odchudzanie bez efektu jojo możliwe jest poprzez zastosowanie diety opartej o zasady zdrowego żywienia. Poza tym dieta powinna być smaczna i stanowić źródło ciekawych przepisów, które z chęcią będziesz stosować po jej ukończeniu. Jeśli uda Ci się przekonać, że zdrowe także jest smaczne, to będzie Ci łatwiej na stałe zmienić swoje nawyki na lepsze. Zmiana ta zaowocuje też utrzymaniem uzyskanych efektów :)

jak uniknac efektu jojo

Szukasz smacznej i zdrowej diety, która będzie indywidualnie dopasowana, a przy tym szybka i przyjemna no i bez efektu jojo? Dobrze trafiłeś! Spróbuj Diety OXY, a w razie wątpliwości zasięgnij pomocy jednego z naszych dietetyków online już teraz!

Rozpocznij odchudzanie z planem diety ułożonym specjalnie dla Ciebie

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.