Zbliża się okres z dietetycznego punkty widzenia niezwykle trudny – Święta. Wszyscy doskonale wiedzą, że obfitują one w smakowite dania, kuszące zapachy i biesiady rodzinne. Badania pokazują, że podczas świąt przyjmujemy nawet do 6000 nadprogramowych kcal! Czy można przetrwać ten okres bez porzucenia diety i przytycia? Oczywiście, że tak!

Dla osób będących na dietach odchudzających okres świąteczny to czas prawdziwej walki z samym sobą. Nasze polskie, tradycyjne święta obfitują w niezwykle kaloryczne posiłki. Do tego w czasie świąt przejawiamy znacznie obniżoną aktywność fizyczną. Statystyki są alarmujące, ponieważ ponad 75% ludzi na dietach w tym czasie zawiesza je i spożywa bardzo kaloryczne posiłki, wpływając tym samym destrukcyjnie na efekty swojej diety.

Wigilijne bomby kaloryczne

Kolacja wigilijna może dostarczyć nam nawet 4000 – 5000 kcal! Nic dziwnego. Na naszych stołach królują dania albo złożone głównie z węglowodanów prostych, albo te smażone na głębokim tłuszczu. Pod uwagę należy również wziąć tradycję próbowania wszystkich potraw i poszczenia aż do kolacji wigilijnej, przez takie postępowanie spożywamy ogromną ilość niepotrzebnych kalorii. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, ile kalorii tak naprawdę mają wigilijne dania i w jaki sposób mogą wpłynąć na naszą dietę. Najczęściej spotykany zestaw wigilijny to następujące wartości:

  • Barszcz – ok. 18–58 kcal w 100 ml,
  • Uszka – 224 kcal w 100 g,
  • Pierogi z kapustą i grzybami – 170–200 kcal w 100 g,
  • Porcja karpia – ok. 325 kcal,
  • Łazanki z makiem – średnia porcja ok. 400 kcal,
  • Śledź w śmietanie – 144 kcal w 150 g,
  • Ryba po grecku – 1 mała porcja (150g) to 120 kcal,
  • Sałatka jarzynowa z majonezem –1 mała porcja (100g) to 192 kcal,
  • Sernik z rodzynkami – 1 kawałek o masie 100g to 333 kcal,
  • Kompot z suszonych owoców – 120–170 kcal w 1 szklance,

Kolacja wigilijna może dostarczyć nam nawet 6000 kcal

Czy można utrzymać dietę w święta?

Na szczęście jest to możliwe i naprawdę są osoby, którym się to udaje. Oczywiście należy mieć świadomość, że przed małymi grzeszkami się nie uchronimy. Możemy jednak zminimalizować ich skutki i sprawić, że to będą rzeczywiście grzeszki, a nie nowe reguły żywieniowe. W zakresie utrzymania diety tak naprawdę wszystko zależy od naszej silnej woli i motywacji. Jeśli jesteśmy na diecie, która dodatkowo pobudza naszą motywację (koniecznie sprawdź moduł Motywacji w Diecie OXY! :)) i buduje zaangażowanie, to łatwiej nam będzie odmówić sobie kolejnej porcji sernika. Na samym początku warto zadbać o to, by bliscy, z którymi spędzamy święta, byli świadomi naszego wyboru i podczas rodzinnych spotkań nie dokładali nam jedzenia na talerz. Według przeprowadzonych badań wsparcie, jakie uzyskujemy od rodziny i przyjaciół może być kluczowe w całym procesie odchudzania.

Wybierz strategię dla siebie!

Ważnym krokiem powinien być wybór właściwej strategii postępowania w czasie dietetycznego zagrożenia. Większość ze stosowanych sposobów łączy się ze zmianą myślenia o jedzeniu, ale są wśród nich również te odnoszące się bezpośrednio do spożywanych produktów.

Strategia 1

Zmień myślenie o świątecznym obżarstwie! Niestety wielu z nas nadal uważa, że w święta nie obowiązują żadne reguły i można grzeszyć do woli, a żeby odkupić winy wystarczy po świętach przejść na głodówkę. Nic bardziej mylnego! Takie postępowanie nie tylko poskutkuje dodatkowymi centymetrami w pasie, ale przede wszystkim rozreguluje metabolizm. Przed świętami zatem warto zmienić myślenie o jedzeniu i zastanowić się nad następującymi kwestiami:

  • Czy bardziej nam zależy na spotkaniu z bliskimi czy jedzeniu?
  • Czy jedzenie w nadmiernych ilościach jest rzeczywiście niezbędne do świętowania?
  • Jak można zagospodarować czas w święta? Jakie aktywności fizyczne można uprawiać w tym okresie?

Dieta przy wigilijnym stole. Jest na to sposób!

Strategia 2

Planowanie Cię uratuje! Jeśli ktoś jest osobą, która wszelkie swoje działania planuje lub też taką, która potrafi trzymać się zrobionego wcześniej planu – powinien to wykorzystać. Okazuje się, że zaplanowane i najlepiej zapisane gdzieś propozycje posiłków i aktywności fizycznych łatwiej jest zrealizować. Poza tym takie postępowanie może ochronić przed podjadaniem między posiłkami. Najprawdopodobniej w święta niewiele osób będzie się ściśle trzymać zaproponowanych w diecie jadłospisów. Warto jednak już teraz pomyśleć o tym, co zjemy i ewentualnie jak zrównoważymy nadwyżkę energetyczną. Oczywiście najlepiej będzie, jeśli w taki plan wpiszemy sobie tylko jeden świąteczny wieczór, w którym możemy „pozwolić sobie na więcej”. Ogromnym ułatwieniem w tym okresie w Diecie OXY jest możliwość skorzystania z gotowego jadłospisu na Wigilię oraz pierwszy i drugi dzień Świąt (wymiana całego dziennego jadłospisu).

Strategia 3

Dziel i rządź! Warto wiedzieć, że praktycznie każde danie wigilijne ma swój dietetyczny odpowiednik, dzięki któremu ilość przyswojonych kalorii może się zmniejszyć nawet o połowę. I tak smażonego na głębokim tłuszczu karpia z kaloryczną panierką można zastąpić karpiem pieczonym w warzywach. Gotowane i później zasmażane pierogi doskonale smakują również w wersji pełnoziarnistej (z mąki graham) i zapiekane w piekarniku. Warto również zwracać uwagę na wszelkie dodatki do dań typu: śmietana czy sosy. Wyjściem z sytuacji jest również dzielenie posiłków na pół i tym samym spożywanie ich w mniejszej ilości.

W Diecie OXY możesz dokonać wymiany aktualnego jadłospisu na świąteczny zestaw

Strategia 4

Zrezygnuj z tradycji! Oczywiście nie do końca. Strategia ta przede wszystkim polega na tym, by zrezygnować z obrzędów, które z dietetycznego punktu widzenia są zgubne. Pierwszym z nich jest zwyczaj poszczenia w ciągu dnia w Wigilię i objadania się podczas kolacji. Osoby, które są na diecie powinny mimo wszystko zjeść w ciągu dnia zaplanowane posiłki i tym samym zmniejszyć później uczucie głodu i oszczędzić sobie przeciążenia układu pokarmowego wynikającego z ogromnej dawki jedzenia o stosunkowo późnej porze. Równie zgubny może okazać się zwyczaj próbowania wszystkich wigilijnych potraw – niezależnie od tego, czy rzeczywiście mamy na nie ochotę, czy też nie.

Przepis na dietetyczne Święta!

Chcesz dowiedzieć się więcej o Diecie OXY? Kliknij.

Podsumowanie artykułu: Święta to okres niezwykle trudny dla wszystkich osób, które są na diecie. Brak jakiejkolwiek kontroli nad tym, co w tym okresie jemy może poskutkować przyjęciem nawet 6000 kcal dodatkowo. Wiele osób również porzuca dietę w tym czasie. Warto uchronić się przed tym i obrać jedną ze strategii postępowania. Dzięki temu nie tylko nie zaprzepaścimy naszych starań o zgrabną sylwetkę, ale również nie rozregulujemy swojego metabolizmu.

O autorce

Anna Janiszewska — Współtwórczyni Diety OXY. Dietetyk, absolwentka studiów Wydziału Nauk o Żywności i Żywienia Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Doświadczenie i umiejętności z zakresu żywienia człowieka zdobyła dzięki praktykom w szpitalach klinicznych, poradniach dietetycznych i placówkach żywienia zbiorowego.
Zamknij

Zrób darmowy test motywacyjny i…

poznaj swoją największą motywację, która wreszcie pozwoli Ci schudnąć.